VAJİNİSMUS

İlk gece korkusu olarak da bilinen vajinismus kadınlarda görülmesine rağmen birlikte olduğu eşin de cinsel hayatını olumsuz etkileyen bir durumdur. İnsanlar yaşadıkları bu durumun fiziksel bir hastalıktan kaynaklandığını düşünebilir ve ilaç ya da cerrahi müdahale korkusu yüzünden tedaviye gitmeye gecikebilir ancak sanılanın aksine vajinismus tamamen psikolojiktir. Vajinada olan başka biyolojik problemler vajinismus ile ilgili değildir. Vajinismus tedavisi %100 olumlu sonuç verir. Hastaya bağlı olarak süre değişkenlik gösterebilir.

Vajinismus olan kadınlar cinsel isteksizlik yaşamaz, aksine cinsel istekleri olmasına rağmen çeşitli psikolojik faktörler sonucunda cinsel birleşme esnasında vajina etrafındaki kasları istemsiz kasarlar ve bu da birleşmeye engel olur. Her defasında korkusunu yenmek için çabalayan vajinismus olan kadın düşüncelerini korkularına teslim ettiği için ağrılı bir cinsellik yaşar ve her ilişkide acı çekeceğini düşündüğü için kendini cinsellikten soyutlar. Bununla birlikte kadında değersizlik ve partnerini tatmin edemediğinden dolayı suçluluk duygusu ortaya çıkar. Bu durumlarda partnerin de anlayış göstermesi ve eşini suçlamaması gerekir. Yaşanan bu sıkıntının yalnızca cinsel hayatta değil, kişinin psikolojik dünyasında da yıpranmaya neden olduğu unutulmamalıdır.

Nedeni ne?

En temel nedenlerinden biri toplumdaki tabulardır. Özellikle Türkiye’de kadın cinselliği ayıp sayıldığı için ilk cinsel birleşme öncesinde kadınların büyük çoğunluğu yanlış bilgilendirilir. Kadınlar ilk gecelerinde mutlaka acı çekeceklerini düşünür bu da korku ve paniğe neden olur. Cinselliğin kadına haz vermesinden çok acı verdiği konuşulur. Öyle ki halen bazı yörelerde var olan erkeğin ailesinin ilk gece sonrasında çarşafı istemesi ve kan göremezse gelini kabul etmemesi tamamen yanlış bilgilerin sebep olduğu adetlerdir. İlk cinsel birleşmede ufak bir kanama olabildiği gibi hiç kanama olmayabilir. Doğru ön sevişme ve yeterli hazırlık olduğu takdirde bahsedilen korkunç derecede ağrılar yaşanmaz. Minimum seviyede acı görülebilir, bazı kadınlarda hiç acı görülmez.

Vajinismus kişiye göre değişkenlik gösterebilir. Örn. bazı kadınlar vajinaya penisin girmesine izin vermezken doktor kontrolüne izin verebilir. Bazı kadınlar da doktor kontrolü dahil hiçbir şeyin dokunmasına izin vermeyebilir. Bazen ise penis girebilir ancak çok acı ve ağrı verici olabilir. Kasılmalar başta vajina etrafındaki kaslar olmak üzere tüm vücutta görülebilir. Kadın panikle birlikte partnerini sertçe itebilir.

Vajinismusu olan kadın bu durumu çoğunlukla paylaşmak istemez. Bu durumun utanılacak ve suçluluk duyulacak bir konu olduğunu düşünür ve sosyal hayattan kendini soyutlayabilir. Bu duruma depresyon eşlik edebilir. Eşine karşı mahcubiyet hisseder. Partnerin desteği ve ilgisi en önemli faktördür.

Bir gün düzeleceği şeklinde düşünmek ve zamana bırakmak vajinismus şiddetini arttırabilir, ilişkiye ve kişilerin kendi hayatlarına zarar verebilir. Vakit kaybetmeden bir terapiste görünmek gerekir. Tedavi konusunda eşlerden ikisinin de istekli olması gerekir çünkü vajinismus tedavisinde yalnızca kadınla çalışılmaz. Eşler terapiye birlikte gelirler. Partnerin, kadına eşlik etmek istemediği durumlarda kadındaki suçluluk ve yalnızlık duygusu artabilir.

Tedavi için gelen danışanların çoğunluğu 1 yılı aşkın süredir cinsellik yaşayamadığından yakınır. Kişiler uzun süre bu durumun kendiliğinden geçmesini bekler. Danışanların çoğu evliliklerini kurtarmak için gelir ve başarılı olurlar.

Türkiye’de her 10 kadından 1’i vajinismus hastası. Yalnız değilsiniz. Vajinismus kaderiniz değil!

Büşra Güre